دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1401 - 14:08
توسط یک شرکت فناور محقق شد؛

از تولید اسپری ضد کرونا تا بومی‌سازی ۴۰ کیت تخصصی بیوشیمی 

از تولید اسپری ضد کرونا تا بومی‌سازی ۴۰ کیت تخصصی بیوشیمی 
یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی همدان توانسته است با کمک جوانان نخبه و فناور ایرانی، کیت‌های تشخیصی با قدرت و دقت بالا تولید کند که در آزمایشگاه های تشخیص طبی کاربرد دارد.
کد خبر : 821237

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، کیت‌های تشخیصی یک وسیله برای تشخیص آزمایشگاهی هستند که برای آزمایش نمونه‌های بدست آمده از بدن انسان استفاده می‌شوند و اطلاعاتی را برای اهداف غربالگری، تشخیص عفونت یا نظارت بر درمان ارائه می‌دهند. درواقع کیت‌ها برای تعیین وضعیت سلامتی در نظر گرفته شده اند. همچنین نوع دیگری از کیت ها، کیت‌های بیوشیمی مواد تشخیصی هستند که به منظور شناسایی و آنالیز مایعات بدن خون، ادرار، مایع نخاعی در آزمایشگاه بیوشیمی بالینی استفاده می‌شوند.

تعدادی از کیت‌ها در اندازه گیری و تعیین سطح تشخیصی فاکتور‌های مهمی از قبیل آنزیم ها، متابولیت ها، الکترولیت‌ها وغیره به کاربرده می‌شوند و نشان دهنده اطلاعات مهم مربوط به تشخیص و همچنین نظارت بر روند درمان است این مواد در تشخیص بیماری‌های کبدی، کلیوی، قلبی، استخوانی، مغزی، متابولیتی، گوارشی و … کاربرد فراوانی دارند کیت‌های تشخیصی بر اساس اصول مدرن طراحی و ساخته می‌شود.

حال یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی همدان توانسته است با کمک جوانان نخبه و فناور ایرانی کیت‌های تشخیصی با قدرت و دقت بالا تولید کند که در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کاربرد دارد. در ادامه به گفتگو با حسن احمدوند عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و مدیر عامل این شرکت پرداختیم.  

احمدوند درباره حوزه فعالیت و خدمات این شرکت فناور گفت: شرکت ما در سال ۱۳۹۶ در حوزه تهیه کیت‌های بیوشیمی  فعالیت خود را آغاز کرده است  و با تولید و عرضه محصولات مختلف شامل کیت‌ها، محلول‌ها، معرف‌ها، بافر‌های تخصصی بیولوژی مولکولی و محلول‌های روتین مورد استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی فعالیت خود را ادامه و گسترش داده است.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه افزود: این شرکت انواع اسانس و عصاره‌های پر مصرف گیاهی را تولید می‌کند و در ادامه با تهیه و استخراج ریز مولکول‌ها و درشت مولکول‌ها مانند آنزیم‌ها از منابع زیستی تولید کلیه محصولات ضدعفونی کننده دست و سطوح و سبزیجات و میوه جات، برعهده دارد.

**تولید ۴۰ کیت تخصصی بیوشیمی 

مدیر عامل این شرکت گفت: شرکت ما ۴۰ نوع کیت تخصصی بیوشیمی تولید می‌کند که شامل  کیت تخصصی بیوشیمی، بیولوژی مولکولی و زیست شناسی است. این کیت‌ها از ترکیبات طبیعی ریز مولکول‌ها و درشت مولکول‌ها از منابع زیستی اسختراج می‌شوند و هرکدام از این ترکیباب می‌تواند علاوه بر درآمدزایی در کشور می‌تواند ارز آوری ارزش افزوده  داشته باشند.

مدیرعامل این شرکت از اسپری ضد کرونا به عنوان محصول مهم این شرکت یاد کرد و ادامه داد: اسپری ضد کرونا در درمان و پیشگیری از بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود و دارویی بسیار موثر و مفید به شمار می‌رود. در این اسپری از آنزیم‌های «پروتئازی» استفاده شده وهیچ گونه تداخلی در عملکرد با نوع ویروس‌های مختلف ندارد و همه پپتید‌هایی که در اطراف ویروس وجود دارد را از بین می‌برد. در حال حاضر ما به عنوان اولین و تنها تولید کنده این اسپری در حال گرفتن مجوز  برای تولید انبوه این محصول هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته